Keuzestress? Twee oefeningen die het je makkelijker gaan maken

Duurt het bij jou soms ook wat langer voordat je een besluit kunt nemen? En hoe weet je dan of het ook wel echt de juiste keuze is? Wees gerust! Veel hooggevoelige vrouwen (en mannen) hebben die keuzestress. Je bent dus niet de enige!

Al mijn leven lang is het nemen van een besluit een uitdaging geweest. Of ik nu in een restaurant zit, in de supermarkt sta, privé of vanuit mijn business een keuze moet maken. Vaak blijft kiezen voor mij een ‘dingetje’.
En vooral als er ook nog een tijdsdruk op zit of er als er mensen bijstaan waardoor ik voor mijn gevoel word opgejaagd. Het aparte is overigens wel, dat ik soms juist wél heel snel een besluit kan nemen. Puur vanuit een bepaald soort ‘weten’ en dat het ‘gewoon’ goed voelt.
Maar ja, hoe kun je nu makkelijker een beslissing nemen?
Vaak is het niet kunnen kiezen een signaal dat je even niet goed bent ‘geaard’. Nuchter gezegd betekent het simpelweg dat je veel te veel in je hoofd zit.
Wat dan kan helpen is om dan op zo’n moment bewust het contact met je lichaam op te zoeken.

Voeten voelen
Om het contact met je lichaam bewust op te zoeken heb ik de volgende oefening voor je: voel je voeten.

Maak contact met de oppervlakte waarop je voeten nu staan. Hoe voelt dat? Is het hard, zacht, warm, koud? Als je schoenen, sloffen of sokken aan hebt: hoe voelen die aan? Als je op dit moment bloten voeten hebt, waar raakt je voet en jouw tenen de grond aan?

Neem voor deze oefening even een paar minuten de tijd en probeer hier met je volledige aandacht bij te zijn.
Als het druk om je heen is, ga dan even naar een ruimte waarin je even alleen kunt zijn zodat je niet wordt afgeleid.
Hoe meer je met je aandacht bij je voeten bent en je werkelijk gaat waarnemen wat je voelt, des te meer kun je merken dat alles anders aanvoelt. Je voeten kunnen gaan tintelen, warmer aanvoelen en je kunt zelfs merken dat jijzelf er ook rustiger door wordt. Let bijvoorbeeld maar eens op je ademhaling. 

En dan nu kiezen
Ga nadat je deze oefening hebt gedaan, terug naar hetgeen waarover je een besluit mag gaan nemen. Beperk je beslissing tot 2 of 3 keuzes.
Als je voor A kiest: hoe voelt dat? En hoe voelt keuze B en/of C?

Krijg je er een zwaar gevoel bij of voelt het juist licht? Weet dat in 9 van de 10 gevallen een licht gevoel jouw waarheid is en dat deze keuze dus goed kan zijn voor jou op dat moment.

Een zwaar gevoel is dat vaak niet. Maar let op: als het om een zwaar gevoel gaat, check even bij jezelf of je de keuze maakt vanuit jou of dat je ergens nog ‘teveel’ rekening houdt met andere mensen.
Een zwaar gevoel kan ook te maken hebben met een keuze die buiten je comfortzone ligt. Dan kan het zware gevoel worden vertaald als ongemakkelijk, maar niet persé als een keuze die niet bij je past.
Ga dit dan ook even goed voor jezelf na.

En ja, ik weet het: deze oefening is niet heel eenvoudig en vergt veel oefening. Je zult merken dat hoe vaker je ermee gaat oefenen, hoe sneller en makkelijk jij weet wat goed is voor jou. En vanuit dat gevoel kun jij straks veel makkelijker jouw keuzes gaan maken.
Let maar op!

Laatste tip
Wat ik je als laatste tip nog wil meegeven: onthoud dat als je een keuze maakt, het niet perse een definitief besluit hoeft te zijn. Je kunt altijd terugkomen op je keuze. Iedere keer weer!
Voel je de ruimte die er direct ontstaat als je dat weet? Doordat je jezelf daardoor minder vastzet en druk oplegt, wordt alles automatisch al een stuk minder zwaar om te kiezen.
Heb je hier iets aan? En zou je meer tips in de toekomst willen krijgen? Laat het me weten onder dit bericht.

❤️ Nadine