Keuzestress? Twee oefeningen die het je makkelijker gaan maken

Duurt het bij jou soms ook wat langer voordat je een besluit kunt nemen? En hoe weet je dan of het ook wel echt de juiste keuze is? Wees gerust! Veel hooggevoelige vrouwen (en mannen) hebben die keuzestress. Je bent dus niet de enige!

Al mijn leven lang is het nemen van een besluit een uitdaging geweest. Of ik nu in een restaurant zit, in de supermarkt sta, privé of vanuit mijn business een keuze moet maken. Vaak blijft kiezen voor mij een ‘dingetje’.
En vooral als er ook nog een tijdsdruk op zit of er als er mensen bijstaan waardoor ik voor mijn gevoel word opgejaagd. Het aparte is overigens wel, dat ik soms juist wél heel snel een besluit kan nemen. Puur vanuit een bepaald soort ‘weten’ en dat het ‘gewoon’ goed voelt.
Maar ja, hoe kun je nu makkelijker een beslissing nemen?
Vaak is het niet kunnen kiezen een signaal dat je even niet goed bent ‘geaard’. Nuchter gezegd betekent het simpelweg dat je veel te veel in je hoofd zit.
Wat dan kan helpen is om dan op zo’n moment bewust het contact met je lichaam op te zoeken.

Voeten voelen
Om het contact met je lichaam bewust op te zoeken heb ik de volgende oefening voor je: voel je voeten.

Maak contact met de oppervlakte waarop je voeten nu staan. Hoe voelt dat? Is het hard, zacht, warm, koud? Als je schoenen, sloffen of sokken aan hebt: hoe voelen die aan? Als je op dit moment bloten voeten hebt, waar raakt je voet en jouw tenen de grond aan?

Neem voor deze oefening even een paar minuten de tijd en probeer hier met je volledige aandacht bij te zijn.
Als het druk om je heen is, ga dan even naar een ruimte waarin je even alleen kunt zijn zodat je niet wordt afgeleid.
Hoe meer je met je aandacht bij je voeten bent en je werkelijk gaat waarnemen wat je voelt, des te meer kun je merken dat alles anders aanvoelt. Je voeten kunnen gaan tintelen, warmer aanvoelen en je kunt zelfs merken dat jijzelf er ook rustiger door wordt. Let bijvoorbeeld maar eens op je ademhaling. 

En dan nu kiezen
Ga nadat je deze oefening hebt gedaan, terug naar hetgeen waarover je een besluit mag gaan nemen. Beperk je beslissing tot 2 of 3 keuzes.
Als je voor A kiest: hoe voelt dat? En hoe voelt keuze B en/of C?

Krijg je er een zwaar gevoel bij of voelt het juist licht? Weet dat in 9 van de 10 gevallen een licht gevoel jouw waarheid is en dat deze keuze dus goed kan zijn voor jou op dat moment.

Een zwaar gevoel is dat vaak niet. Maar let op: als het om een zwaar gevoel gaat, check even bij jezelf of je de keuze maakt vanuit jou of dat je ergens nog ‘teveel’ rekening houdt met andere mensen.
Een zwaar gevoel kan ook te maken hebben met een keuze die buiten je comfortzone ligt. Dan kan het zware gevoel worden vertaald als ongemakkelijk, maar niet persé als een keuze die niet bij je past.
Ga dit dan ook even goed voor jezelf na.

En ja, ik weet het: deze oefening is niet heel eenvoudig en vergt veel oefening. Je zult merken dat hoe vaker je ermee gaat oefenen, hoe sneller en makkelijk jij weet wat goed is voor jou. En vanuit dat gevoel kun jij straks veel makkelijker jouw keuzes gaan maken.
Let maar op!

Laatste tip
Wat ik je als laatste tip nog wil meegeven: onthoud dat als je een keuze maakt, het niet perse een definitief besluit hoeft te zijn. Je kunt altijd terugkomen op je keuze. Iedere keer weer!
Voel je de ruimte die er direct ontstaat als je dat weet? Doordat je jezelf daardoor minder vastzet en druk oplegt, wordt alles automatisch al een stuk minder zwaar om te kiezen.
Heb je hier iets aan? En zou je meer tips in de toekomst willen krijgen? Laat het me weten onder dit bericht.

❤️ Nadine

Een verhaal uit de praktijk

Laatst ontving ik een hoogsensitieve zwangere dame in mijn praktijk. Ik had haar al eens eerder ontmoet op een beurs waar ik stond. Ze was toen al zwanger wat toen nog niet goed te zien was. Het kindje in haar buik legde toen al heel gemakkelijk contact met mij. Ze liet me zelfs haar naam weten die mama al in gedachte had voor haar.
Dat was al zo’n bijzondere ervaring.

Afgelopen week kwam mama bij mij voor een heerlijke ontspannende Access Bars behandeling. Ze is over een paar weken uitgerekend en ze voelde aan alles dat een bars behandeling haar de nodige ontspanning zou gaan geven. En terwijl zij de behandeling onderging, liet het kindje mij steeds duidelijker weten iets te willen vertellen.

Ik vroeg aan de vrouw of zij het goed vond als ik contact zou leggen met haar kindje. Dat vond ze goed. De baby gaf hele duidelijke en waardevolle boodschappen door die ik met veel gemak kon vertalen.
Zo liet ze ondermeer weten ook heel erg uit te kijken naar de knuffels en kusjes van mama, maar dat ze het nog heel spannend vond omdat ze merkte dat mama nog niet helemaal rustig was. Haar karakteromschrijving werd mij met de minuut duidelijker en bij iedere boodschap die ik namens haar met mama deelde, bevestigde ze dat met een schopje in de buik.
De vrouw werd emotioneel en was nu nog nieuwsgieriger geworden naar haar dochter.

De sessie verliep met veel tranen maar we hebben ook erg gelachen om de kleine spruit die zich heel duidelijk liet horen (en voelen). Nadat ik de sessie had afgerond bij de vrouw, liet de baby mij weten ook graag zelf nog te willen worden aangeraakt. Ze gaf me heel duidelijk aan waar ze mijn handen wilde hebben liggen. Eén hand bij haar nek en de andere langs haar ruggenwervel op haar stuitje. De energie stroomde en de ontspanning in mama’s lichaam en van de baby waren nog meer waarneembaar.

Wat een prachtige en dankbare sessie.

Wil jij ook ervaren wat een bars sessie voor jou kan doen? Of wil je misschien zo’n behandeling zelf leren geven?
Neem dan contact met mij op.

Loslaten

Om los te laten is liefde nodig.

Loslaten betekent niet dat ’t me niet meer uitmaakt.
Het betekent dat ik het niet voor iemand anders kan oplossen of doen.

Loslaten betekent niet dat ik ‘m smeer.
Het is het besef dat ik de ander ruimte geef.

Loslaten is niet het onmogelijk maken,
maar het toestaan om te leren van menselijke consequenties.

Loslaten is machteloosheid toegeven,
hetgeen betekent dat ik het resultaat niet in handen heb.

Loslaten is niet proberen om een ander te veranderen of de schuld te geven,
je kunt alleen jezelf veranderen.

Loslaten is niet zorgen voor,
maar geven om.

Loslaten is niet oordelen,
maar de ander toestaan mens te zijn.

Loslaten is niet in het middelpunt staan en alles beheersen,
maar het anderen mogelijk maken hun eigen lot te bepalen.

Loslaten is niet anderen tegen zichzelf beschermen,
het is de ander toestaan de werkelijkheid onder ogen te zien.

Loslaten is niet ontkennen,
maar accepteren.

Loslaten is niet alles naar mijn hand zetten,
maar elke dag nemen zoals het komt en er mezelf gelukkig mee prijzen.

Loslaten is niet anderen bekritiseren of reguleren,
maar te worden wat ik droom te kunnen zijn.

Loslaten is niet spijt hebben van het verleden,
maar groeien en leven voor de toekomst.

Loslaten is minder vrezen,
en meer beminnen.

– Nelson Mandela –

Nieuwe maan, nieuwe intenties

Op zaterdag 11 augustus staat de aarde een gedeeltelijke zonsverduistering te wachten.
Waarschijnlijk gaan we er met het blote oog weinig van zien, maar voelbaar is het zeker.
Wist je bijvoorbeeld dat een zonsverduistering altijd gepaard gaat met een nieuwe maan? 
De maan staat dan precies tussen de aarde en de zon.

De nieuwe maan staat voor een nieuw begin en hoop. Wanneer een nieuwe maan samengaat met een zonsverduistering wordt dit effect versterkt.
Het staat voor het plotseling onthullen van verborgen potentieel, voor goed nieuws en voor onvoorziene positieve kansen en mogelijkheden. Een prima moment dus om na te denken over wat je graag wilt bereiken!

Opruimen
Merk je dat jouw hoofd te vol zit om na te denken over jouw wensen? Kijk dan of je wat spullen in huis kunt opruimen, weggooien of weggeven.
Welke dingen maken je gelukkig, en welke spullen zorgen voor onnodige rommel en ballast in je huis en hoofd? Maak daarna de ruimtes schoon met behulp van een sopje of een fijne wierrook.

Mediteer
Ook mentaal kun je orde op zaken stellen. Tijdens een nieuwe maan schijnen de positieve effecten van meditatie krachtiger te zijn. Probeer het uit en laat gedachten en zorgen los. Je geeft als het ware een kickstart aan je geest, en maakt ruimte voor nieuwe ideeën en plannen.

Wensenlijst
Schrijf zaterdag jouw doelen, wensen en ambities op. Doe dat niet op een verfrommeld papiertje, maar in een mooi boekje welke je eventueel aanvult met wat plaatjes, tekeningen en quotes.

De wensen kunnen hele eenvoudige zijn zoals bijvoorbeeld ‘alleen in het weekend iets lekkers bij de koffie’ maar ook groter zoals bijvoorbeeld ‘het organiseren van een eigen event’.
Om deze opgeschreven doelen wat meer kracht bij te zetten kun je ze hardop uitspreken.

Ga niet nadenken over hoe je deze wensen en dromen precies gaat realiseren. Dat komt later. Eerst zaaien en dan oogsten.

Laat je in de comments weten of je wat hebt aan deze tips?


Nadine